کابینت های آشپزخانه ام دی اف یا های گلاس؟ کدام را بخریم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر می‌خواهید برای طراحی و اجرای کابینت های آشپزخانه ام دی اف یا های گلاس اقدام کنید، همراه ما باشید تا جزییات دیگری را بررسی کنیم.

کابینت های آشپزخانه ام دی اف یا های گلاس؟ مسئله این است.

این روزها برای دیزاین آشپزخانه و سازمان دهی ظروف، قطعا نیاز به کابینت دارید. از رایج‌ترین و به صرفه‌ترین متریال های رایج برای ساخت کابینت آشپزخانه، ام دی اف یا های گلاس است. این متریال‌های هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. شما می‌توانید براساس نیازتان، سلیقه شخصی، استایل و سبک دکوراسیون داخلی منزل و پارامترهای مهم دیگر، یکی از این کابینت‌ها را انتخاب کنید. کابینت ام دی اف یا کابینت های گلاس، هرکدام می‌توانند متناسب با نیازهای شما طراحی و اجرا شوند تا بیشترین استفاده را داشته باشند.

در ادامه همراه ما باشید تا جزییات دقیقی از انواع کابینت های آشپزخانه ام دی اف یا های گلاس را بررسی کنیم.

 

کابینت های گلاس چیست؟

کابینت های گلاس چیست؟

کابینت‌ های گلاس یکی از رایج‌ترین انواع متریال برای ساخت کابینت محسوب می‌شود. این نوع کابینت با استفاده از روکش متفاوتی که دارد، خودش را جذاب تر نشان می‌دهد. این روکش از یک لایه نازک پلی گلاس ساخته شده است، که سطحی شفاف و شیشه ‌مانند دارد. پلی گلاس از جنسی خاصی ساخته شده است. سطح رویی کابینت های گلس از شیشه سبک تر هستند و مقاومت بسیار خوبی دارند. کابینت‌های های گلاس در رنگ‌های و  طرح های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. این کابینت‌ها با استفاده از ظاهری جذاب و لوکس فضای خانه را جذاب‌تر نشان می‌دهند. صفحات ‌های گلاس با ترکیب ام دی اف و پلی گلاس ساخته می شوند و ضمن ایجاد یک سطح صاف، بدون خط و خش و ناهمواری، استایل جذابی برای انعکاس نور خلق می‌کنند.

با استفاده از کابینت‌های گلاس، می‌توانید حس لوکس و مدرنیته را هم زمان به فضا اضافه کنید و فضایی دل انگیز برای آشپزخانه خلق کنید. معمولا کابینت های گلاس رنگ روشن می‌تواند فضا را بزرگ‌تر نشان دهد.

 

کابینت ام دی اف چیست؟

کابینت ام دی اف چیست؟

کابینت ام دی اف (MDF) یک نوع مصنوعی از ورقه‌های مخصوص ساخت کمد، اکسسوری و کابینت است که از ترکیب چوب ریز، مقوای فشرده و چسب ساخته می‌شود. کابینت ام دی اف تحت فشار بالایی تولید می‌شود. نام "ام دی اف" از عبارت Medium Density Fiberboard گرفته شده است. این نوع چوب مصنوعی بسیار ارزان تر از چوب طبیعی است و انتخاب خوبی برای فضاهایی مثل آشپزخانه و کمد دیواری است. کابینت MDF یک تخته مصنوعی است که با ظاهری چوبی و یکنواخت می‌تواند ظاهری زیبا را نمایش دهد. مقاومت MDF در برابر رطوبت نسبت به چوب طبیعی بیشتر است، اما باید هوشیار باشید که ام دی اف در مقابل آب مستقیم مستعد آسیب و تغییر شکل است. MDF به خوبی رنگ‌آمیزی و روکش‌ می‌شود. همین موضوع مزیت مهمی است که طراحان داخلی روی آن حساب می‌کنند. ام دی اف نسبت به چوب طبیعی، قیمت خیلی کمتری دارد.

به همین دلیل آسان تر اجرایی می‌شود. این ورقه ها به عنوان یکی از متریال های پایدار شناخته می‌شوند. استفاده از MDF ممکن است به عنوان یک جایگزین بهتر برای الوارهای چوب مدنظر قرار گیرد. به این ترتیب درختان زیادی برای استخراج چوب قطع نخواهند شد و این موضوع برای محیط زیست به شدت اهمیت دارد.

 

مزایای کابینت های گلاس

مزایای کابینت های گلاس

آگاهی از مزایای کابینت های گلاس به شما کمک می‌کند تا بتوانید هوشمندانه انتخاب کنید و بهترین گزینه را برای طراحی و اجرا انتخاب نمایید.

  • تنوع عالی: کابینت‌های ساخته شده از های گلاس به دلیل استفاده از این متریال خاص، تنوع فراوانی در طرح‌ها و رنگ‌های خاص‌شان دارند. حتی نمونه های اکلیلی و مات آن ها برای مشاهده و ایجاد زیبایی بصری در فضا عرضه می‌شود. به همین دلیل دست‌تان باز است تا مطابق سلیقه اقدام کنید.
  • ظاهر براق و ساده: سطح براق کابینت‌ های گلاس، این متریال را تبدیل به یک گزینه عالی برای آشپزخانه کرده است. شما به راحتی می‌توایند از سطح براق و ساده آن لذت ببرید و یک تجربه عالی کسب کنید.
  • خاصیت تمیز شوندگی آسان: سطح صاف و یکدست کابینت ‌های گلاس، خاصیت تمیز شوندگی آسانی دارد. شما به راحتی با یک پارچه مرطوب، می‌توانید سطح کابینت را از چربی پاک کنید.
  • انعکاس نور: یکی از قابلیت های مطلوب کابینت ‌های گلاس، انعکاس نور مطلوب آن است. شما به راحتی می‌توانید با این متریال انعکاس نور خوبی را مشاهده کنید و از آن لذت ببرید. روشن شدن فضا با انعکاس نور از مزایای این متریال است.
  • ایجاد وسعت بصری: استفاده از کابینت ‌های گلاس به دلیل ویژگی متمایز و انعکاس نور بسیار عالی، شرایط را برای بزرگ نمایش دادن فضا آماده می‌کند.
  • مقاوم در برابر فشار و ضربه: های گلاس، جنس مقاومی است و به کابینت‌ها مقاومت بالاتری نسبت به سطح چوب طبیعی می‌بخشد! اما یادتان باشد که این مقاومت با ضربه های شدید آسیب پذیر است.
  • قیمت مناسب و اقتصادی: کابینت ‌های گلاس به دلیل طراحی و اجرا با متریال های ارزان قیمتی غیر از چوب طبیعی و یک دست، قیمت مناسب تری نسبت به سایر گزینه ها دارد.
  • کیفیت بالای روکش: روکش های گلاس که بر روی این کابینت‌ها استفاده می‌شود، دارای کیفیت بسیار بالایی هستند.

 

معایب کابینت های گلاس

معایب کابینت های گلاس

کابینت‌های ساخته شده با های گلاس نیز معایب خاص خودشان را دارند. شما می‌توانید با آگاهی از معایب کابینت های گلاس، هوشمندانه انتخاب کنید.

  • آسیب ‌پذیری نسبت به خط و خش: سطح های گلاس به دلیل ظاهر بسیار شیشه ای، هرگونه خط و خش را بیشتر نشان می‌دهد. به همین دلیل آسیب پذیری این کابینت نسبت به خط و خش بیشتر است.
  • اثر انگشت و لکه‌: سطح های گلاس به راحتی اثر انگشت و لکه ها را نشان می‌دهد. به همین دلیل باید حتما نظافت منظم و روتینی برای کابینت ها داشته باشید.
  • نیاز به مراقبت و نگهداری دقیق: سطح های گلاس به دلیل آسیب‌پذیری بالا نیاز به مراقبت بیشتری دارد تا دچار آسیب نشود. به همین دلیل گاهی این نگهداری کلافه کننده است.
  • ضد آب نبودن: کابینت های گلاس مثل کابینت ام دی اف دچار آسیب پذیری در زمان مواجهه با رطوبت است. به دلیل اینکه کابینت های گلاس ضد آب نیست، در محل مرطوب یا مجاورت با آب دچار دفرمگی می‌شود.

 

مزایای کابینت ام دی اف

مزایای کابینت ام دی اف

کابینت‌های ام دی اف (MDF) دارای مزایای متعددی هستند. شما به راحتی می‌توانید با شناخت مزایای کابینت ام دی اف، برای استفاده از آن اقدام کنید. در این بخش برای اگاهی بیشتر شما، مزایای کابینت ام دی اف را بررسی می‌کنیم.

  • ظاهر صاف و یکنواخت: MDF به دلیل ساختار یکنواخت خود، سطح صافی دارد و هیچ فرو رفتگی در ظاهر سطح آن احساس نمی‌شود. شما به راحتی می‌توانید با انتخاب متریال ام دی اف، فضایی جذاب ایجاد کنید و بدون دردسر از آن لذت ببرید.
  • قابلیت رنگ‌آمیزی و تزئین: MDF به خوبی رنگ ‌آمیزی و تزئین می‌شود. شما می‌توانید خیلی راحت این سطوح را رنگ آمیزی کنید یا فضاهای مختلفی را نمایش دهید. تنوع رنگی نیز به شکلی است که می‌توانید با استفاده از آن فضای خاصی را دیزاین کنید.
  • قیمت مقرون به صرفه: MDF قیمت مقرون به صرفه ای نسبت به چوب دارد. چوب طبیعی به شدت پر هزینه است و استفاده از ام دی اف می‌تواند هزینه کمتری برای شما داشته باشد. این متریال بسیار مقرون به صرفه است و قابلیت اجرای آن بسیار کم هزینه است.
  • طراحی پایدار: از نظر طراحی پایدار، کابینت ام دی اف گزینه بسیار استاندارد و جذابی است. شما به راحتی میتوانید با این متریال، آسیبی به طبیعت وارد نکنید! در واقع ام دی اف برای ساخت نیازی به آسیب در طبیعت ندارد. بنابر این بدون دردسر می‌توانید از آن استفاده کنید و دغدغه محیط زیستی یا آسیب به طبیعت نداشته باشید.
  • وزن مناسب: MDF به دلیل چگالی و وزن مناسب خودش، به راحتی می‌تواند در انواع زمینی و هوایی مورد استفاده قرار گیرد. کابینت های ام دی اف با وزنی مناسب به شما امکان می‌دهند تا دیزاین آشپزخانه را تکمیل کنید.

 

معایب کابینت ام دی اف

معایب کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف معایب خاص خودش را دارد. آگاهی از این معایب به شما اجازه می‌دهد تا هوشمندانه انتخاب کنید. این معایب همیشه آگاهی بخش هستند تا بتوانید گزینه های مدنظرتان را انتخاب نمایید.

  • حساسیت به ضربه و فشار: MDF سطحی بسیار مقاوم دارد اما باز هم در مقابل آسیب، ضربه و موارد این‌چنینی دچار مشکل می‌شود.
  • ریسک آتش سوزی: کابینت ام دی اف در مقابل حریق بسیار آسیب پذیر است. به همین دلیل باید حتما ریسک آتش سوزی را مدنظر قرار دهید.
  • حساسیت به رطوبت: هرچند MDF نسبت به چوب طبیعی مقاومت بهتری در برابر رطوبت دارد، اما هنوز هم  نیاز به مراقبت جدی در مقابل آب و رطوبت خواهید داشت.
  • محدودیت در تعمیرات: در صورت خرابی یا آسیب به سطح کابینت‌های MDF، تعمیرات تقریبا غیرممکن است. چرا که روکش رویی ام دی اف جنس یکپارچه ای دارد و هرگونه آسیب به آن می‌تواند دردسرساز باشد.

 

تفاوت کابینت های آشپزخانه ام دی اف یا های گلاس چیست؟

تفاوت کابینت های آشپزخانه ام دی اف یا های گلاس چیست؟

در این بخش به بررسی تفاوت کابینت های گلاس و ام دی اف اشاره می‌کنیم.

  1. کابینت ام دی اف با استفاده از انواع ورقه‌ها تولید می‌شود و روکش آن از جنس PVC یا ام دی اف است. در مقابل، کابینت های گلاس دارای روکش پلکسی گلاس بسیار با کیفیتی است که سطح براق و شفافی دارد. این تفاوت در روکش باعث متفاوت بودن طراحی و ظاهر نهایی این دو نوع کابینت می‌شود.
  2. کابینت ام دی اف دارای لبه‌های ساده‌تر و معمولاً کونیک شده است، در حالی که کابینت های گلاس دارای لبه‌های تیز و براق است که در طراحی مدرن و شیک به کار می‌رود.
  3. امکان برش کابینت‌های ام دی اف وجود دارد، اما در کابینت‌های های گلاس این امکان وجود ندارد. این باعث می‌شود که طراحی‌ها و الگوهای خاصی در کابینت های گلاس قابل اجرا باشد که در کابینت ام دی اف امکان اجرا نداشته باشد.
  4. لبه‌های کابینت های گلاس تیزتر و براق‌تر هستند، در حالی که در کابینت ام دی اف لبه‌ها معمولاً ساده‌تر و گردتر اجرا می‌شوند.
  5. کابینت های گلاس به دلیل استفاده از روکش پلکسی گلاس و ظاهر شیک‌تر، قیمت بالاتری نسبت به کابینت ام دی اف دارد.
  6. پایداری رنگ در کابینت های گلاس بیشتر است و به دلیل استفاده از روکش پلکسی گلاس، رنگ آن به مدت طولانی درخشان و پایدار باقی می‌ماند.
  7. مقدار مواد مصرفی در تولید کابینت گلاس بیشتر است، این موضوع به افزایش قیمت آن منجر می‌شود.

 

 

کلام آخر

اگر اهل طراحی و پیاده سازی کابینت هستید و بین انتخاب کابینت ام دی اف و های گلاس دو دل هستید، تمام جزییاتی که در بالا اشاره شد را مطالعه کنید. به این ترتیب می‌توانید هوشمندانه با توجه به مزایا و معایب هرکدام دست به انتخاب بزنید.

شما کدام یکی از این متریال ها را برای کابینت آشپزخانه توصیه می‌کنید؟
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید